torsdag 10 november 2011

Om trots...

Jag går säkert emot alla regler som finns när det kommer till trotsböcker om hur man ska gå tillväga med trotsiga barn. Eftersom gnäll och konflikter hamnar väldigt högt upp på min URK-lista så gör jag det mesta för att slippa T;s utbrott. Jag har kommit att bli lite av en expert på att förutse dessa faktiskt...hör på andningen...ser på blicken när det är dags att antingen avlägsna sig själv eller avleda hans uppmärksamhet totalt....
...men eftersom han och V verkar ha kommit överens om ett rullande schema på när de kan lösa av varandra i sin ilska så känner jag mer och mer hur det brister i att förutse utbrotten...kanske detta är en del i deras plan...trötta ut deras mor totalt så att jag blir en lätt match liksom...

...T kan även ge besökande kuggfrågor för att få ut lite trotsilska på det sättet...
T; -”Tycker du jag är gullig?”...(Hans värsta, kalla honom gullig och du får en blick som du ej tidigare sett....)
Besökande; -”Jaaaaa jääätteeguuuullig”....(Åhhh neeeej, de gick på den enkla...jag börjar intensivt skaka på huvudet och mima; SÄG NEEEEEJ, samtidigt som jag viftar med armarna bakom T...)
Men det är försent....utbrottet är ett faktum...tack för den.

….I vilket fall som helst går det inget vidare för mig just nu. T brölar på som en ko av ilska varannan minut och när jag lääänge suttit i lugn och ro hos honom för att försöka lista ut vad som är fel så hulkar han till slut fram;

-”Jag är ARG för att du sa att jag skulle ha den blåa jackan i imorgonförrgåridag”....

Eller;

-”Jag är ARG för att du flyttade på dinosaurien jag ställde här igår”...

Alternativt;

-”Jag är AAAAAARG för att du sa att jag var gullig imorse och att du sen gick upp i trappen...OKÄÄÄÄÄJ?”....


Mmmm...det är klart det är OKÄÄÄÄJ...du är ju i trotsåldern...då är ALLT okej....(säger mormor)...


Kalla T gullig och du får den här varningsblicken...(då har du ca 2 sekunder på dig att vända utbrottet till nått bra)...Min älskade, ilskna lilla unge <3


...Nu är det dags att hämta på dagis....antar att jag kommer få äta upp att jag inte hade tvättat T;s favvotröja till imorse....(ett, två, tre andas djupa andetag..)

Ha en skön torsdagseftermiddag....

0 kommentarer:

Min blogglista

About Me

Bloggintresserade

Använder Blogger.